Header

Samostojni otroci

Kako vzgajati otroka, da bo čim bolj samostojen?

Vzgoja, ki krepi samostojnost, je dandanes še kako potrebna. Večina staršev niti ne ve, kdaj kaj zmore njihov otrok. Že majhni dojenčki razvijajo sposobnost, da se lahko igrajo in zamotijo sami. Takšno samostojnost v igri je potrebno spodbujati, saj se na tak način otrok razvija v samostojno osebo. Otroci včasih nimajo časa, da bi se dolgočasili, imajo obveznosti, včasih pa jim tega, da bi se dolgočasili ali enostavno ne počeli nič koristnega, starši ne dovolijo in jih takoj poskušajo zaposliti. S tem pa lahko naredijo ravno to, česar se bojijo: otrok postaja vedno manj samostojen.

image1Strokovnjaki zato opozarjajo, da mora vsak otrok imeti določen čas dnevno, ki ga nameni sam sebi in ki ga zapolni sam. Lahko se zaigra s kockami, riše, se igra s svojo senco ali pa pač samo leži na postelji in ne počne ničesar. Otroku je potrebno pustiti tudi, da se dolgočasi in da sam najde rešitev, kaj bo počel, s čim se bo igral, da mu ne bo dolgčas. Če se otrok sam zaigra v svoji sobi, naj ga starši ne motijo. Pomembno pa je tudi, da otroku ne priskočimo na pomoč takoj, ko se sreča s težavo. Le-to naj poskuša rešiti sam, tako se bo naučil potrpežljivosti. Če ima otrok na primer težave s grajenjem stolpa iz kock in se mu pa ves čas podira, naj ga starši spodbujajo, naj poskuša znova in znova, naj sam najde rešitev, kako bo zgradil stolp, da se ta ne bo podiral več in naj ne priskočijo takoj na pomoč in zgradijo stolp namesto njega. Naloga staršev je, da preživljajo svoj čas z otroki, a naj se zavedajo, da je prav tako zelo pomembno, da se otrok zna igrati in zamotiti sam ter da zna sam rešiti težavo, če do nje pride.

»Dobri starši dajo otrokom barve, čopiče in platno, vendar jim pustijo, da naslikajo svojo lastno sliko.«

Ponavadi starši v različni literaturi zasledimo podatke o razvoju otrok do približno 18. meseca, predvsem na področju motorike. Kako pa je s psihičnim razvojem in razvojnimi mejniki na področju samostojnosti starejših predšolskih otrok? Predšolsko obdobje je namreč zelo primerno za učenje samostojnosti. Otrok se zelo veliko nauči, če ima pogoje za učenje - predvsem čas, spodbudo in potrpljenje s strani staršev. Samostojnost je zelo pomembna tudi v prometu.

Kje nam učenje spodleti?

Če starši na določenih področjih nismo zahtevni, če nimamo časa in potrpljenja, če otroku kupujemo stvari, da mu olajšujemo stvari (npr. čevlje brez vezalk) ali če imamo vtis, da so za nekaj premajhni in delamo namesto otrok.

Kako popraviti zamujeno?

Pomembno je, da ne zamudimo pravi čas in izkoristimo njegovo željo po samostojnosti. Otroke je potrebno bolj spodbujati in jih motivirati (z novo igro, dogovorom). Zelo pomembna pa je pohvala. Pohvala je pohvala in ne kritika. Starši se moramo naučiti objektivno pohvaliti svoje otroke. "Če otroci nekaj postrani naredijo, moramo mi pač postrani pogledati". Neprimerno je primerjati otroke s sosedi ali brate/sestre med seboj. Pohvaliti moramo otrokov trud in vložek, v smislu "Vidim, da si poskušal/pogledal/pospravil".

Obdobja samostojnosti

9-12 mesecev
  • Sam zaspi, ne da bi ga morali pri tem držati za roke,
  • igra se sam tudi v primeru, ko le za kratek čas zapustite prostor,
  • zmore jesti s prsti in držati skodelico.
18 mesecev
  • Samostojen je pri hranjenju z žlico.
  • zna piti iz skodelice in ne poliva več,
  • brez pomoči lahko pleza po stopnicah navzgor,
  • lahko pobere nekaj s tal in pri tem ne pade na zadnjico,
  • sam se zmore igrati.
2 leti
  • Zna uporabljati zobno krtačko (sami ga umijte do konca)
  • 'zrel' za kahlico,
  • zna si sam obuti nogavice in čevlje,
  • zna pritisniti na kljuko in odpreti vrata,
  • zna odviti pokrov na kozarcu (pazite na varnost!),
  • zna odpreti in zapeti zadrgo,
  • začne se vzporedno igrati - ob vrstnikih, občasno da ali pokaže igračko.
2,5 leti
  • Zna zapeti ohlapno prišit gumb v široko gumbnico,
  • zna se obleči in sleči hlače, spodnje hlačke in majico,
  • dovolj je stabilen, da lahko nese kak krhek predmet.
image2
3 leta
  • Zna uporabljati škarje (to je prava revolucija v možganih),
  • zna voziti tricikel,
  • hodi po stopnicah tako, da postavlja samo eno nogo na stopnico,
  • skoči iz spodnje stopnice - eden najbolj pogostih 'Glejte me!',
  • večinoma je podnevi suh in sam hodi na stranišče (ali zaprosi, da ga peljemo tja), ne da ga je potrebno spomniti,
  • zmore si sam obleči in sleči preprosta oblačila, ki jih natakne nase, si obleče plašček; še vedno potrebuje pomoč pri zapenjanju, zadrgi, vezalkah ali oprijeti obleki,
  • obesi obleko na obešalnik (potrebno počakati in pohvaliti),
  • odloži in pusti igračko, če se to od njega zahteva,
  • sam pospravi svoje igračke (kasneje se jih nauči sortirati),
  • nese kozarec s tekočino brez polivanja (prava revolucija)
  • uporablja vljudnostne fraze: prosim in hvala ('Prinesi mi kozarec vode, prosim').
image3
4 leta
  • Sam se umije in očisti zobe, se obleče, lepo je in pije iz kozarčka,
  • uporablja vilico pri hranjenju (včasih še nedosledno),
  • zna sam pripraviti mizo (naučiti ga avtomatizma, kajti kasneje se bo težko naučil),
  • umije si roke in obraz,
  • pripravi svojo posteljo,
  • pospravi svojo obleko,
  • začenja sprejemati preprosta pravila,
  • samoiniciativno pozdravlja odrasle,
  • začenja se pogajati (jaz bom to, če boš ti to; pogajanje je spretnost izjemnega pomena),
  • spreminja pravila, da bi mu bolj ustrezala,
  • rad dela stvari samostojno (bom sam - Ne zamudite tega obdobja!),
  • raje se igra z drugimi kot sam,
  • prepozna okoliščine, ki vodijo v jezo, zadovoljstvo ali žalost (učijo se izgovorov, skrivanja).
5 let
  • Predno prečka cesto pogleda na obe strani,
  • pravilno uporablja pribor,
  • oglasi se po telefonu in prenese sporočilo,
  • počeše se,
  • igra se preproste namizne igre (s tem se uči pravil, potrpežljivosti, zmagovanja, izgubljanja),
  • odpravi se spat,
  • poskuša si obrisati nos in pihniti,
  • samostojno se obleče od nog do glave.
 image4
6 let
  • Sam si organizira svojo igro,
  • zna dokončati delo, ne da bi čakal na pohvalo ali navodila (čeprav pohvala nikoli ne škodi),
  • zna mirno sedeti in zdržati nekaj časa brez nadzora,
  • zaveže vezalke (4-5 let, 6 let je skrajna meja),
  • sam se okopa, očisti zobe,
  • uporablja nož, da si namaže ali odreže kruh (lahko ima še težave z rezanjem mesa ali pizze),
  • zna prebiti večji del dneva brez vas in si deliti pozornost z 20 drugimi otroki ter pri tem lepo uspeva.

Še nekaj nasvetov za spodbujanje otrokove samostojnosti

  • Učimo otroka, kako se napake popravijo.
  • Pri dejavnostih, pravilih, delu, pri oblačenju in v vsakdanjih situacijah upoštevajmo otrokovo starost.
  • Z obveznostmi otrok pridobi delovne navade, stalnost, se nauči razpolagati s prostim časom in si ustvarja pozitivno samopodobo.
  • Brez obveznosti je vse samoumevno in kmalu postane vse »brez veze«.
     

Vztrajajmo – nobena sprememba se ne zgodi čez noč ...

 

Povzeto po:

http://www.ringaraja.net/clanek/je-vas-otrok-samostojen_6200.html in

http://druzina.enaa.com/Otroci/Vzgoja/Vzgojimo-samostojne-otroke.html

 

Katja K.